Eget skibsværft havde gennem en periode været en tanke for A.P. Møller, der ville bygge for andre, når priserne var gode, og til Rederiet selv under lavkonjunkturer. Derved kunne Rederiet få billige skibe, mens værftet kunne opretholde beskæftigelsen.
Med virkning fra 1. februar 1918 langtidslejede A.P. Møller et seks hektar stort areal af Odense Kommune. Det privatejede Odense Staalskibsværft startede med et relativt simpelt anlæg med to byggebeddinger for langskibs stabelafløbning.
Dampskibsselskaberne hjalp til ved værftets fødsel, da man kontraherede en række nybygninger, men ellers blev værftet finansieret af A.P. Møller alene.
Den 9. april 1919 kunne kølen strækkes på værftets første skib, det 2.185 tdw store fragtskib Robert Mærsk.
Det var Odense Staalskibsværfts byggenummer 2, men det blev værftets første skib, da det blev leveret til D/S Svendborg den 26. maj 1920. Prisen var 1.765.150 kroner.
Skibet blev solgt fra Mærsk-flåden i 1935 til Dampskibsselskabet Gudvin og fik nyt navn af Gudveig.
Skibet blev torpederet af ubåd den 26. januar 1940 på rejse Tyne-Oslo med kul.