Linjeskibet Laura Mærsk blev leveret i 1939. Foto: A.P. Møller-Mærsk A/S
Skibsreder A.P. Møller var engageret i både tankskibe og linjefart. Til sidstnævnte, hvor farten især gik mellem USA og Fjernøsten, fik man i 1939 leveret det 9.200 tdw store ”Laura Mærsk”.
Skibet blev søsat 3. december 1938 og leveringen af byggenummer 74 fra Odense Staalskibsværft fandt sted 22. februar 1939.
“Laura Mærsk” var det hidtil største fragtskib i Mærsk-flåden, og skibet blev overtaget af Tank- og Ruteskibe i I/S, der var ejet af de to dampskibsselskaber, A/S D/S Svendborg og D/S af 1912 A/S.
Dramatiske rejser
Det knap 139 meter lange og 18 meter brede skib på havde en motorkraft på 7.275 ihk og kunne skyde 15,5 knob.
Skibets historie blev ganske dramatisk. Allerede den 20. december 1939 kolliderede det på Delaware River med amerikansk tankskib, hvor begge skibe fik en del skader.
Efter udbruddet af Anden Verdenskrig blev skibet oplagt den 4. juli 1940 i Curtis Bay, Baltimore.
Her blev det senere – den 30. marts 1941 – overtaget af de amerikanske myndigheder i War Shipping Administraton og omdøbt til ”Day Star”.
Under amerikansk flag transporterede skibet blandt andet olie og køretøjer, og det blev fra foråret 1942 anvendt som troppetransportskib over stillehavet. Skibet nåede at transportere henved 35.000 soldater.
Tilbagelevering og nye uheld
Efter krigen blev skibet den 21. maj 1946 tilbageleveret til Mærsk-flåden i Los Angeles.
Under rejse fra San Calos den 12. marts 1951 kolliderede skibet ifølge Færgejournalen med et fiskefartøj, der ikke førte forskriftsmæssige lanterner. Fiskefartøjet sank.
I maj 1954 lå skibet opankret i San Francisco Bugt. Her lå skibet efter lodsens anvisning omkring tre skibslængder foran en anden ankerligger, der imidlertid svajede rundt med strømmen og ramte ”Laura Mærsk” agter. Skibet blev lettere beskadiget.
I juni 1962 ankom Laura Mærsk til Sønderborg for oplægning, og den 17. december 1963 blev skibet solgt til Transfruit Shipping Co. Ltd. og fragik dermed Mærsk-flåden.