Fragtskibet Maren Mærsk blev leveret i 1953. Her ses skibet under prøvesejladsen. Foto: A.P. Møller-Mærsk A/S
Anden Verdenskrig havde generelt gjort stort indhug i den disponible tonnage og specielt var det en fordel for rederier med egne værfter, der kunne afsætte byggenumre til sin egen flådes genopbygning.
Denne fordel havde Rederiet A.P. Møller via Odense Staalskibsværft, og da den danske handelsflåde i 1949 nåede samme størrelse som før krigen, skyldtes det blandt andet ekspansionen hos Mærsk-rederierne, der ifølge opgørelsen fra januar 1949 talte 41 skibe og dermed var Nordens næststørste.
Hertil kommenterede skibsreder A.P. Møller: “Hvorvidt der er sandsynlighed for, at Mærsk-flåden bliver Nordens største, har jeg ikke undersøgt, og det ville også være uden betydning.”
Endskønt A.P. Møller ofte dementerede, at størrelse i sig selv kunne være et mål, gik det alligevel støt fremad. I 1953 havde det energiske genopbygningsprogram bragt flådens størrelse op på det dobbelte af tonnagen før krigen, omfattende i alt 57 skibe med en dødvægt på 598.946 tdw.
Blandt disse nybygninger var Maren Mærsk fra 1953.
Maren Mærsk ved kaj, hvor skibet losses og lastes. Foto: A.P. Møller-Mærsk A/S.
Værftet leverer Maren Mærsk
Maren Mærsk havde hjemsted i København og blev bygget på Howaldtswerke A.G. Kiel i Tyskland som værftets byggenummer 965.
Skibet blev søsat 28. marts 1953 og leveret til Tank- og Ruteskibe i I/S 7. maj samme år. Det godt 136 meter lange og 19 meter brede skib var på 9.098 BRT.
Hovedmaskinen var en B&W Diesel type 1074-VTBF-160, der frembragte 11.400 ihk. Skibet skød en topfart af 17,5 knob.
Efter 20 års tjeneste blev skibet i februar 1973 solgt til Mærsk-selskabet Brigantine Transport Corporation og omflaget til Liberia.
Trods ejerskabet under de fremmede himmelstrøg var skibet fortsat kontrolleret fra rederiets daværende hovedsæde på Kongens Nytorv i København og skibet ændrede navn til den internationale stavemåde Maren Maersk.
I 1977 blev skibet solgt til Union Gulf Marine Co. i Panama, og sejlede i en periode under navnet Union San Francisco før det i 1979 blev solgt til ophugning i Taiwan.
Dieselmaskinen i Maren Mærsk. Foto: A.P. Møller-Mærsk A/S.