Maersk er stadig verdens største containerrederi. Her ses Susan Mærsk til søs. Foto: A.P. Møller – Mærsk A/S.
Siden 1980erne har de globale containerrederier kæmpet en indædt kamp om størrelse.
De store er blevet stadig. Det samme er skibene.
25 år på toppen
Maersk Line har siden 1993 haft positionen som verdens største containerrederi, og den position holder man stædigt fast i, mere end et kvart århundrede senere.
De seneste tal for juli 2019 fra Alphaliner Top 100 viser, at Maersk Line og søsterselskaberne har en samlet kapacitet på 4,2 millioner TEU på 717 containerskibe.
Købet af det tyske containerrederi Hamburg Süd i december 2017 befæstede Maersk Lines position som verdens største containerrederi.
Tilbagegang i markedsandel
Går man længere ned i tallene viser det sig imidlertid, at Maersk Line reelt går tilbage.
I januar 2018 var den globale markedsandel af containermarkedet på 19,5 procent, mens den i juni 2018 var 18,6 procent. I dag er markedsandelen altså 18,0 procent.
Til sammenligning har listens nummer 2, det scheweiziske Mediterranean Shipping Company en containerkapacitet på 3,5 millioner TEU fordelt på 544 containerskibe.
De seneste par år har set en betydelig konsolidering blandt verdens containerskibsrederier, og især aktørerne i top 5 er blevet stadig større.
Det så tydeligt den 1. april 2018, hvor den store konkurrent, ONE (Ocean Network Express), så dagens lys. ONE var en fusion af “K” Line, MOL og NYK Line og sprang direkte ind i top 10.
Maersk Lines førerposition ventes at blive sat yderligere under pres, idet konkurrenterne har langt flere skibe i ordrebøgerne end den danske containergigant.