Navngivningsceremonien i sommeren 2013 for verdens første Triple E-skib, Mærsk Mc-Kinney Møller. Containerskibet var da verdens største og mest effektive. Foto: A.P. Møller-Mærsk A/S.
Maersk Line har siden 1980erne været toneangivende i udviklingen af nye, større og bedre containerskibe.
Der er løbende sat verdensrekorder for størrelse og effektivitet, og det var også målet med en serie af helt nye skibe i den såkaldte Triple E-serie.
Verdens første Triple E-skib
Den 14. juni 2013 navngav man det første skib i Triple-E serien af verdens største containerskibe.
Mærsk Mc-Kinney Møller blev dermed det første skib i Maersk Lines Triple E-klasse af containerskibe.
Skibet Mærsk Mc-Kinney Møller blev bygget i Sydkorea hos Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering. Kølen blev lagt 27. november 2012 og skibet blev søsat 24. februar 2013.
Alene ved sine blotte størrelse imponerede skibet. En tonnage på 194.849 BRT, en længde på 399 meter og en bredde på 59 meter. Skibets besætning består som udgangspunkt af 19 personer og der kan lastes 18.270 TEU. Skibets hastighed er opgivet til 23 knob.
Skibet var det første i en serie af 20 identiske skibe.
Sammen med sine søsterskibe skulle Mærsk Mc-Kinney Møller være verdens største og mest effektive containerskibe.
Effektiviteten blev maksimeret af brændstofeffektive motorer og en maksimal hastighed på 23 knob, som reducerer brændstofforbruget og kuldioxidemissionerne med 20 % i forhold til de tidligere mest effektive fragtskibe.
Navngivningen
Mærsk Mc-Kinney Møllers tre døtre deltog alle i navngivningsceremonien, men det var skibsrederens yngste datter, Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla, der navngav skibet til ære for sin far, der døde året før:
”Jeg døber dig Mærsk Mc-Kinney Møller. Som du sejler på verdens have, må dine rejser forløbe uden problemer og dine opgaver blive fuldført. Må du bringe din besætning glæde og være et sikkert sted for alle, der går om bord på dig. Og må du bringe stolthed og fremgang til alle. Jeg ønsker dig lykke på rejsen.”
Under sin jomfrurejse nåede Mærsk Mc-Kinney Møller forbi Aarhus Havn i august 2013.
I perioden juli 2013 til juni 2015 fik Maersk Line leveret i alt 20 skibe i den første Triple E-serie:
- Mærsk Mc-Kinney Møller
- Majestic Mærsk
- Mary Mærsk
- Marie Mærsk
- Madison Mærsk
- Magleby Mærsk
- Maribo Mærsk
- Marstal Mærsk
- Matz Mærsk
- Mayview Mærsk
- Merete Mærsk
- Mogens Mærsk
- Morten Mærsk
- Munkebo Mærsk
- Maren Mærsk
- Margrethe Mærsk
- Marchen Mærsk
- Mette Mærsk
- Marit Mærsk
- Mathilde Mærsk
I 2015 bestilte Maersk Line yderligere 11 ultrastore containerskibe i Sydkorea for 12,3 milliarder kroner.
Første skib i denne nye serie var Madrid Mærsk, der kan fragte 20.568 containere. Disse nye skibe øger effektiviteten og er anden generation af Triple-E skibene. Med modificeringer kan disse skibe laste 2000 flere containere end de originale Triple-E skibe.
I den nye serie var også Mumbai Mærsk, der i august 2018 satte ny verdensrekord for antallet at fyldte containere om bord på et enkelt containerskib. Det skete da containerskibet afsejlede fra havnen Tanjung Pelepas Port i Malaysia med 19.038 TEU om bord. Det er ny rekord, og dermed overgik Maersk Line sin egen tidligere verdensrekord. Den tilhørte nemlig Madison Maersk, der i 2015 medbragte en last på 18.215 TEU.
På rejse med Mærsk Mc-Kinney Møller
I denne film kan man se en lang række unikke optagelser af containerskibet Mærsk Mc-Kinney Møller.
Man følger forberedelserne til jomfrurejsen for verdens dengang største containerskib, dets ankomst til en række store havne, turen gennem Suez-kanalen og der gives en rundtur på skibet.